Webdesign problemen die je kunt voorkomen

Beter voorkomen dan genezen

Een goede website is niet alleen een lust voor het oog. De gebruikerservaring, dat is wat telt.

Je bezoeker wordt blij van een overzichtelijke website. Potentiële klanten trek je aan met een goede en overzichtelijke website. Je wilt toch niet dat klanten zich aan je website irriteren?

Irritatie zorgt ervoor dat mensen je website net zo snel weer verlaten als dat ze deze gevonden hebben. Zonde! Dat is niet waar je al je tijd, energie en geld in hebt gestoken.

Vraag jezelf eens af wat jij belangrijk vindt als jij een website bezoekt? Waar erger jij je aan? Dat zijn waarschijnlijk dezelfde dingen als waar jouw websitebezoeker zich ook ergert. Die ergernis kan je dus maar beter voorkomen.

De grootste irritaties

De grootste irritaties heb ik voor je op een rijtje gezet. Met deze 12 tips zorg jij voor blije bezoekers.

Inhoudsopgave

1 | Niet direct kunnen zien wat het aanbod is

Iemand komt niet voor niets op jouw website terecht. Zij zijn naar iets op zoek. Naar jouw diensten of producten. Zorg er dan ook voor dat het direct duidelijk wordt wat jij te bieden hebt? Jouw bezoeker gaat niet eerst een stuk scrollen om uiteindelijk te kunnen lezen wat jij te bieden hebt. Die bezoeker is alweer gevlogen …

2 | Een langzame website

Is jouw website traag? Hiermee verlies je bezoekers. Ga na of je het juiste hostingpakket hebt, passend bij jouw website. Doe eventueel een upgrade van je pakket. Kijk of je de website achter de schermen (technisch) kunt optimaliseren. Hiervoor kan je gebruik maken van een optimalisatieplugin als WP Rocket* waarmee je een aanzienlijke snelheidsverbetering van je website kunt realiseren. Ik kan je trouwens prima helpen met de installatie en juiste instellingen van deze plugin 😉

3 | Slechte navigatie

Zorg dat je navigatie / menu duidelijk is en alle informatie bevat. Geef je menu-items herkenbare namen zodat direct duidelijk is wat je bezoeker waar kan vinden. Je bezoeker wil niet moeten zoeken naar informatie! Het menu continue in beeld laten zien is dus heel bezoeker-vriendelijk, mits je ervoor zorgt dat dit niet te veel van het beeld vult.

4 | Slecht leesbare en onoverzichtelijke teksten

Te kleine letters, te veel tekst in eens, geen tussenkoppen; het zorgt er voor dat je website slecht leesbaar en/of onoverzichtelijk wordt. Je voorkomt dit door te kiezen voor de juiste lettergrootte, minimaal 16px. Vergroot de afstand tussen de regels iets waardoor het geheel minder “propperig” oogt. Hiermee verhoog je de leesbaarheid. Plaats geen grote stukken tekst maar splits dit op in alinea’s en gebruik tussenkoppen. Bezoekers scannen jouw website a.d.h.v. de koppen en bepalen dan of het interessant is om te lezen.

5 | Nietszeggende kopteksten

Zorg voor pakkende, sprekende en vooral relevante kopteksten. Benoem in je kopteksten waar de onderstaande tekst over gaat. Je koptekst heeft anders geen functie en kan zelfs misleidend zijn. En je wilt je bezoekers toch zeker niet misleiden? Alles draait om het opbouwen van vertrouwen.

6 | Niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten

Teksten die buiten het beeld lopen zijn een grote ergernis. Net zoals te grote afbeeldingen. Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Het zal je verbazen hoeveel bezoekers gebruik maken van een telefoon of tablet.

7 | Multimedia content die automatisch afspeelt

Muziekje of filmpjes die uit zichzelf gaan afspelen. Doe het niet! Het lijkt misschien leuk maar zit je bezoeker daar wel op te wachten? Geef je bezoeker de keuze. Met een druk op de knop is dat muziekje of filmpje te starten.

8 | Onpersoonlijke afbeeldingen

Maak zo min mogelijk gebruik van Stockphotos. Hoewel het heel makkelijk is om hier gebruik van te maken, het is niet persoonlijk. Gebruik foto’s van jezelf en foto’s waar jijzelf ook op staat. Dit maakt het persoonlijk. Mensen leren jou hierdoor kennen en het spreekt veel meer aan.

9 | Te veel zoekwoorden

Verwerk je zoekwoorden op de juiste manier in je teksten maar overdrijf het niet. Het is echt niet nodig om je zoekwoorden tientallen keren te herhalen op een pagina. Het is belangrijk om deze op de juiste manier te verwerken; in je headers bijvoorbeeld en een aantal keer in de tekst.

10 | Ontbreken van social media knoppen

Waar zijn we tegenwoordig nog zonder social media? Nagenoeg iedereen maakt er gebruik van. Zorg dus dat jouw social media kanalen zichtbaar zijn op je website. Bezoekers kunnen jou dan ook op social media vinden. Hoe leuk zou het zijn als jouw blogs door de lezer gedeeld kunnen worden op social media? Ook even die “social media delen” knoppen toevoegen dus. Dat zorgt voor jou weer voor meer volgers en bekendheid op je social media.

11 | Geen contact informatie

Als je klanten wilt werven dan moeten zij jou wel kunnen bereiken. Hoe kunnen zij jou bereiken als de contactinformatie niet of slecht vindbaar is? Zorg dat het makkelijk is voor jouw bezoekers om jou te bereiken. Bezoekers willen niet tien keer moeten klikken om jouw contactformulier, mailadres of telefoonnummer te vinden.

12 | Achterhaalde / oude content

Zorg dat wat je op je website plaatst ook actueel is. Niemand heeft iets aan verouderde informatie. Het zegt ook iets over jou! Ben jij wel op de hoogte van de huidige informatie over dat onderwerp? Dat is wat jouw bezoeker wil lezen. Update je oude content of verwijder het.

Al met al genoeg stof tot nadenken en even te checken. Kom je er niet uit of laat je dit allemaal liever doen? Let me know!

* Dit is een affiliatelink. Voor jou maakt dit geen verschil maar ik krijg een kleine commissie over jouw aankoop.

21 januari 2022