Hoezo? Afhankelijk?

Blog - Help mijn telefoon is dood

Kunnen we nog wel zonder de huidige techniek? Kan jij bijvoorbeeld nog zonder je telefoon?

Als Technisch VA ben ik dagelijks bezig met online techniek. Je zou kunnen zeggen dat ik volledig afhankelijk ben van techniek. Zonder internet kan ik nog maar bar weinig. Sterker nog … zonder internet ben ik volledig onthand.

Goed dus om zo nu en dan weer even stil te staan bij de afhankelijkheid van techniek. En ook vooral om te kijken naar de alternatieven. Wat als het internet het niet doet? Je telefoon instellen als hotspot biedt dan uitkomst.

Met mijn neus op de feiten

Onlangs werd mij weer even duidelijk gemaakt hoe afhankelijk we zijn van techniek. Hoe afhankelijk ik blijk te zijn van mijn telefoon.

Toen mijn ruim 1 jaar oude iPhone van het ene op het andere moment het leven liet moest ik toch wel even slikken. Mijn iPhone … dood? Hoe dan? Ok, ik geef het toe. Met een lockdown en het feit dat het anderhalve dag voor Kerst is … Lichte paniek!

Hoe het mis ging

Bij het openen van een notitie ging het volledig mis. Mooie gekleurde strepen en dansende letters en cijfers sierden voor even mijn scherm. En toen werd het zwart … Ha, daar is het logo weer. Pfieuw, het is slechts een reboot. Sh*t happens.

Dat logo zag ik vaker dan mij lief was. Mijn geliefde iPhone was in een ware bootloop terechtgekomen. Dat betekent vast niet heel veel goeds dacht ik nog. Op de een of andere manier had ik een slecht voorgevoel. Toch maar aan de Macbook hangen en herstellen (en hopen op een recente back-up). Herstellen moet gewoon werken. Toch? Niet dus … ik kreeg keihard een errorcode voorgeschoteld. Keer op keer.

Lichte paniek

En dan voel ik iets meer dan lichte paniek … Want alles staat op die telefoon. Overal waar ik (zakelijk) in wil loggen heb ik een tweefactorverificatie op mijn telefoon nodig. En als dat niet werkt dan kan het nog via een SMS-code. Daar is over nagedacht … moet je telefoon het wel doen 😉 En nee, de SIM-kaart overzetten in een ander toestel gaat ook niet zo makkelijk met een e-Sim. Want … daar komt hij weer … daarvoor ontvang je een SMS-code.
Kortom, ik kon helemaal niets meer. Zelfs een betaling doen bleek een onmogelijke opgave zonder bankapp.

De klok tikte in de tussentijd flink verder. Morgen weer een dag … Enigszins tegen beter weten in toog ik de volgende ochtend naar de telefoonwinkel. “Sorry mevrouw, dat wordt opsturen en die telefoon bent u voorlopig even kwijt.” Geen optie! Poging 2: de Apple-dealer. Hetzelfde verhaal.

Aan het einde verhaal kwam ik thuis met een kerstcadeautje voor mijzelf …. een nieuwe iPhone.

Eind goed, al goed.

5 januari 2022